Arinasta esteettömyyden edelläkävijä

Julkaistu 09.01.2018

Kuulolaite helpottaa huonokuuloisen kommunikointia. Kuitenkin, samalla kun laite vahvistaa keskustelukumppanin ääntä, se vahvistaa myös ympäristön taustamelua. Asiointi kaupassa voi osoittautua ongelmalliseksi: kassajonossa karkkipussia kinuava lapsi, omia asioitaan kovaan ääneen kännykällä hoitava shoppailija tai koneiden hurina häiritsevät niin, ettei asiakaspalveluhenkilön puhe erotu. Kuuloesteettömyys on tärkeä osa ympäristön esteettömyyttä, aivan kuten luiska tai hissi liikuntaesteiselle.

 

Osuuskauppa Arina on ottanut valtakunnallisesti edelläkävijän roolin hankkimalla Oulun Limingantullissa sijaitsevan kauppakeskuksensa Prisman infopisteeseen kuulovammaisten avuksi palvelupistesilmukan. Silmukan avulla ääni siirtyy puhujan mikrofonista suoraan kuulolaitteelle ilman ympäristön hälyääniä. Kauppakeskuksen esteettömyyttä parantavat lisäksi S-Pankin, III Hansa-apteekin ja LähiTapiolan asiakaspalvelupisteiden silmukat. Myös Oulussa sijaitsevan osuuskaupan Original Sokos Hotel Arinan vastaanotossa on palvelupistesilmukka. Ratkaisut on toimittanut oululainen teknologiayritys Qlu Oy.

 

”Asiakaspalvelussa kohdataan päivittäin paljon ihmisiä. Jos siinä esimerkiksi taustahälyn ja heikkokuuloisuuden vuoksi syntyy häiriötekijöitä, pitää ne yrittää ratkaista”, sanoo Limingantullin Prisman palveluvastaava Timo Jokilehto.

 

”Olen käyttänyt palvelusilmukkaa asiakastilanteessa: kokemus ja asiakaspalaute olivat positiivisia. Hyöty on lisäksi molemminpuolinen. Silmukka helpottaa kuulolaitetta käyttävän asiakkaan asiointia ja helpottaa meidän työtä.” Kun huonokuuloinen voi käyttää apuna palvelusilmukkaa, asiointi sujuu ilman väärinkäsityksiä eivätkä mahdollisesti luottamukselliset asiat leviä muiden kuultavaksi, kun asiakaspalvelijan ei tarvitse korottaa ääntään.

 

Osuuskaupan toiminta perustuu asiakasomisteisuuteen, joka on kautta aikojen huomioinut vastuullisesti omistajiensa tarpeet. Osuuskauppa Arinan toimialueen kotitalouksista lähes 70 prosenttia on asiakasomistajia. Tilastollisesti tämä tarkoittaa jopa kymmentä tuhatta perhettä, joissa kuulovammaisuus on arkipäivää muun muassa kaupassakäynnin yhteydessä.

 

”Olemme S-ryhmässä käynnistäneet valtakunnallisesti vastuullisuusohjelman nimeltään Paras paikka elää. Siihen kuuluu parin vuoden sisällä toteutettava esteettömyyskartoitus ja sen perusteella laadittava esteettömyysohjelma”, selvittää taustoja Osuuskauppa Arinan markkinointijohtaja Pasi Ruuskanen. ”Ohjelman avulla pyritään helpottamaan ja parantamaan asiointia ja työskentelyä osuuskaupan toimipaikoissa. Oulun Limingantullin palvelusilmukat ovat pilottihanke ja osa tätä kartoitusta.”

 

Markkinointijohtaja Ruuskasen mukaan vielä ei kannata puhua tarkemmin hankkeen kustannuksista. ”Haemme kokemuksia ja ennen kaikkea edelläkävijyyttä esteettömyyden tiellä.”

 

Kuulolaitetta yli 10 vuotta käyttänyt Kari Vesala on testannut Prisman infopisteen palvelusilmukan. ”Kuulolaite auttaa jo itsessään asiointia kaupoissa, mutta palvelusilmukka helpottaa sitä hyvin paljon. Jos et jossain näe palvelusilmukasta kertovia merkintöjä, niin kysy, onko silmukka saatavilla”, aktivoi Vesala.

 

 

Lisätietoja:

Qlu Oy: Toimitusjohtaja Juha Nikula

puh 040 588 1138, email Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.

Osuuskauppa Arina: Markkinointijohtaja Pasi Ruuskanen

puh. 050 430 1747, email Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.