Qlu:n referenssit
Palvelupistesilmukka mahdollistaa yhdenvertaisen palvelun tarjoamisen kuulolaitteiden käyttäjille. Yhdenvertaisuuslaki ja YK:n vammaisten henkilöiden oikeuksia koskevan yleissopimus velvoittaa kohtelemaan ihmisiä yhdenvertaisesti, eikä ketään ei saa syrjiä iän, etnisen tai kansallisen alkuperän, kansalaisuuden, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden, sukupuolisen suuntautumisen tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.
Tämän lisäksi palvelupistesilmukka helpottaa palveluhenkilökunnan jokapäiväistä toimintaa. Heidän ei tarvitse korottaa ääntään tai pelätä, että ulkopuoliset kuulevat asiakkaan kanssa käydyn keskustelun.
Palvelupistesilmukan tyypillisiä käyttökohteita ovat info-pisteet, apteekit, pankit, vakuutusyhtiöt, lippupisteet, rahanvaihtopisteet, neuvonnat ja ravintoloiden palvelutiskit. Rakennusmääräykset eivät ota kantaa palvelupistesilmukoihin, koska ne asennetaan kalusteisiin, ei kiinteisiin rakenteisiin. Yhdenvertaisuuslain mukaan palvelupistesilmukka pitäisi olla kaikissa palvelupisteissä yhdenvertaisen kohtelun mahdollistamiseksi.